duminică, 23 martie 2014

Oaspeți de suflet la Oituz

De fapt ceea ce voi relata mai departe își are începutul, mai întâi, prin anul 1923 de Sf. Mare Mucenic Gheorghe, când se spune că s-a bătut țărușul de început al localității Oituz, al cărei fiu sunt, și mai apoi în timpuri mai apropiate când unchiul meu Emanoil Rujanschi, tot fiu al satului, a descoperit Filiala Județeană Constanța a Asociației Naționale Cultul Eroilor „Regina Maria” și de atunci toate activitățile prinse și neprinse în acest articol s-au organizat și desfășurat împreună. Nu poate fi uitată nici implicarea Forumului Democrat German Constanța.
Primele încercări de a intra pe urmele strămoșilor locuitorilor Oituzului dobrogean, îmi spune unchiul, își au și aici începutul prin anii 1995- 96 când împreună cu Nicolae Burlacu, tot fiu al satului, și directoarea școlii din localitate, Butacu Mirela, au început să încropească activități despre tradițiile ceangăilor. Fiind cooptat în aceste activități, mai ales  în cele cu caracter istoric, a început să-mi placă și încet, încet m-am implicat cât mai mult. M-a impresionat deosebit ziua de 29 august 2010  în care s-au aniversat 87 ani de la înființarea satului Oituz. Au fost multe personalități, inclusiv din Bacău,  județul de baștină al înaintașilor mei ce au luptat cu eroism pentru apărarea patriei pe văile Oituzului și Trotușului. După cum îmi spune unchiul, această activitate a fost prima închegată oficial. A urmat alta cu o participare de personalități istorice,  cea în care s-a lansat Proiectul „Andrei Lupu”, primul militar român cu gradul de de soldat răpus de gloanțe pe câmpiile bulgare, la Nicopole, în Războiul de Neatârnare, născut în comuna Luizi Călugăra, satul Osebiți, unde se află rădăcinile înaintașilor noștri împământeniți prin Reforma agrară din 1921 în Dobrogea. Acum majoritatea activităților se desfășoară sub semnul acestui Proiect.
O astfel de acțiune a fost și cea din zilele de 12-15 august, 2013, când un grup de 17 elevi  ai școlii din Luizi Călăugăra însoțiți de trei cadre didactice au fost oaspeții Oituzului dobrogean în scopul participării la unele activități cultural istorice și sărbătoririi împreună a Hramului bisericii noastre, Adormirea Maicii Domnului.


Acest fapt nu ar fi fost posibil dacă nu mă ajutau Primăriile și Parohiile din cele două localități. O mențiune aparte aș vrea să fac pentru primarul nostru, Dumitru Chiru, care s-a implicat moral și financiar în toate activitățile din 2010 și până acum. Programul acestor zile a fost dens și plăcut, aceasta și datorită implicării Filialei „Cultul Eroilor”- Constanța prin președintele acesteia col. (rz.) Remus Macovei.

A doua zi, după ce anterior am făcut acomodarea cu locul și am luat o masă comună oferită de primar, am fost oaspeții profesorului Costin Scurtu la Muzeul Militar Național - Filiala Constanța. Acesta ne-a încântat în mod deosebit cu modul de expunere al tematicilor. După vizita la muzeu mi-am condus musafirii pe faleza Constanței și în Satul de Vacanță.


A treia zi am fost oaspeți ai Muzeului Marinei Române, unde dr. Florin Stan ne-a primit și îndrumat cu multă amabilitate.














 După- amiază,  în prezența unor locuitori ai satului și a unei mici delegații „Cultul Eroilor” - Constanța formată din col.(rz.) Remus Macovei, prof. Costin Scurtu și lt.col. (rz.) Dan Nicolau, am ținut un moment de istorie în fața bisericii din Oituz cu tema „Comemorarea a 136 ani de la moartea eroului Andrei Lupu”, iar apoi grupul de copii din Luizi Călugăra ne-a încântat cu cântece și dansuri populare în costume ceangăiești.


 După Sf. Liturghie de deschidere a Hramului, ne-am deplasat cu toții într-o procesiune spre cimitir unde ne-am oprit și am făcut o rugăciune pentru toți eroii.
A patra zi și ultima am început-o cu participarea la Sf. Liturghie de Hramul biserici și la o masă comună în cinstea acestei sărbători. Apoi am dat o fugă pentru încă o plajă. Pe seară ne-am despărțit cu urări de bine și cu promisiunea că vom participa și noi la sărbătoarea Hramului bisericii lor, Înălțarea Sfintei Cruci, și a activităților organizate cu aceast prilej.

                                               Președintele Subfilialei „Cultul Eroilor” – Oituz                                                                       Adam Leonard





























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu